WEXFO
Ytringsfrihet i ungdomsskolen
GRUPPESAMTALE
Formål: Bli kjent med og få prøve ulike uttrykksformer
Utstyr: Lapper som elevene skal trekke med valgene VISUELL KUNST, SKULPTUR, DIKT.
Rom: Klasserom/muligheter for å jobbe i grupper.
Tid: 15 min.
Del klassen inn i grupper på fire (tre i en gruppe hvis det ikke går opp). Utfordre elevene til å individuelt tenke over om det er noe de mener, eller står for som de synes er vanskelig å si høyt/ å dele. Gå så over i gruppearbeid.
Viktig å kun forklare ett steg om gangen. Ikke avslør at de skal uttrykke seg kunstnerisk før siste steg, ellers blir det fort overveldende og skummelt.
- Tenk på en gang da du ønsket å uttrykke meningen din, men opplevde å bli sensurert sensurert/tråkket på/overhørt/utsatt for hersketeknikk (2 min individuelt).
- Del med gruppa hva som kjennetegnet den situasjonen. Man trenger ikke å si til gruppa HVA det er, men hvorfor det er vanskelig (5 min).
- Bli enige på gruppa om noen fellestrekk som kjennetegner situasjonene (5 min).
- Presenter det kunstnerisk: Alle gruppene trekker hvert sitt kort fra lærer med ett kunstuttrykk på: Visuell kunst, skulptur/bevegelsessekvens eller dikt.